افزایش آسفالت راههای روستایی در دولت سیزدهم به گزارش ایرنا از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، «خداداد مقبلی» با اشاره به سیمای ساخت راههای روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار […]
به گزارش ایرنا از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، «خداداد مقبلی» با اشاره به سیمای ساخت راههای روستایی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار ساکن هستند.
به گفته وی، در ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم هفتهزار و ۲۲۲ روستا فاقد دسترسی کامل آسفالته به شبکه راههای کشور به طول ۳۱ هزار و ۸۰۸ کیلومتر و شاخص برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور ۸۱.۷ درصد بوده است.
این مقام مسئول از آسفالت هفتهزار و ۱۱۰ کیلومتر از راههای روستایی از ابتدای عمر کاری دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ماه امسال با صرف اعتبار ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان و افزایش عملکرد ۳۴ درصدی در این حوزه در مقایسه با دولت پیشین خبر داد.
مقبلی تاکید کرد: بر اساس سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مجموع شبکه راههای روستایی کشور به طول ۲۰۲ هزار و ۸۳۷ کیلومتر شامل ۱۱۶ هزار و ۴۳۱ کیلومتر راه آسفالته، ۲۰ هزار و ۸۸۶ کیلومتر راه شوسه و ۶۵ هزار و ۵۲۰ کیلومتر راه خاکی است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون ۲ هزار و ۵۰ پروژه روستایی به طول هشتهزار و ۹۹۵ کیلومتر با قرارداد ۶۲ هزار میلیارد در حال اجرا است، عنوانکرد: در هدفگذاری امسال، ساخت، بهسازی و آسفالت سههزار کیلومتر راه روستایی برنامهریزی شده است.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابراز امیدواری کرد با توجه به بهرهگیری از ظرفیت مشارکتهای مردمی در تکمیل راههای روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور، تامین سهمیه قیر ساخت راههای روستایی موجب تحقق هدف و افزایش عملکرد در سال جاری شود.
به گفته مقبلی، در دولت سیزدهم روکش آسفالت ۱۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از راههای فرعی روستایی با صرف اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومان با هدف تسهیل در تردد و حمل و نقل ایمن در کشور اجرایی شده است.
وی با اشاره به این که یکهزار کیلومتر از راههای فرعی کشور نیاز به بهسازی دارد، افزود: نزدیکبه هفت هزار کیلومتر نیز به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: همچنین هفتهزار کیلومتر از شبکه راههای روستایی نیاز به بهسازی داشته، ۱۹ هزار کیلومتر به بهسازی و روکش آسفالت گرم و ۳۳ هزار کیلومتر به آسفالت حفاظتی نیاز دارند.
مقبلی با اشاره به تخریب سطح رویه نزدیک به ۵۵ درصد راههای فرعی و روستایی کشور به دلیل عبور بارهای معدنی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان سوی شرکتها و بهرهبرداران معادن به منظور ترمیم خسارات وارد آمده به سطح رویه راهها هزینه شده است.
این مقام مسئول به نیاز سالیانه حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای نگهداری راههای فرعی و روستایی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان راهداری و حملونقل جادهای سال ۱۴۰۲ با اجرای هفت میلیون تن آسفالت در حوزه روکش آسفالت راههای فرعی و روستایی، عملکرد کمنظیری را طی چند سال گذشته رقم زد.
مقبلی اضافه کرد: در حالی مجموع قیر تخصیص داده شده برای نگهداری راههای فرعی و روستایی کشور طی سال گذشته ۸۷ هزار تُن بود که سالیانه به تامین ۲۴۰ هزار تُن قیر نیاز داریم.
تهیه شده از سایت ایرنا
در سایت (dibagaran7.ir) می توانید به اخبار بیشتری دست پیدا کنید.
سایت فرهنگ سازان می تواند به شما در دست یابی به مقاله های هنری و فرهنگی کمک کند.