بر اساس آمارهای جهانی تصادفات جاده ایی رانندگی در ایران بحرانی است و ایران رتبه دوم را در میان ۱۹۰ کشور دنیا در تصادفات رانندگی دارد. در زمانهای خاصی مانند تعطیلات نوروزی که این آمار چیزی نزدیک به فاجعه است. در ایران تصادفات یکی از ۵ عامل مهم در مرگ و میر است. بر اساس […]
بر اساس آمارهای جهانی تصادفات جاده ایی رانندگی در ایران بحرانی است و ایران رتبه دوم را در میان ۱۹۰ کشور دنیا در تصادفات رانندگی دارد. در زمانهای خاصی مانند تعطیلات نوروزی که این آمار چیزی نزدیک به فاجعه است. در ایران تصادفات یکی از ۵ عامل مهم در مرگ و میر است.
بر اساس آمارهای پلیس راهور و پزشکی قانونی کشور در ایران روزانه حدود ۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند و حدود ۶۰ نفر دچار معلولیت میشوند. در تصادفات رانندگی سه عامل انسان، مشکلات جادهایی و نقص خودرو نقش دارند. در این بین ممکن است عوامل دیگری مانند علت اقتصادی، کمبود امکانات پزشکی، کمبود فوریتهای اورژانسی، استاندارد نبودن جادهها و … نیز در تصادفات تاثیرگذار باشند.
این عوامل تنها بخشی از دلایل حوادث رانندگی است که ممکن است منجر به فوت و یا معلولیت میشود که عمری پشیمانی به بار خواهد آورد. جدای از عواملی مانند خودرو جادهها، عوامل انسانی بیشترین تاثیر را در حوادث جادهایی دارد. در واقع علل بیشتر تصادفات از رفتارهای ناایمن و پرخطر راننده است.
در بسیاری از تصادفات افراد عدم ایمنی خودرو و مخصوصا خودروهای داخلی و استاندارد نبودن جادهها را عامل اصلی میدانند و از خطاهای انسانی که راننده مرتکب میشود غافل هستند. اما این سوالات مطرح است که آیا ماشینهای خارجی با استاندارد بالا دچار تصادف نمیشوند؟ آیا در اتوبانهایی با ایمنی و استاندارد جادهای بالا تصادفات رخ نمیدهد؟ شاید آمار مرگ و میر آن کمتر باشد اما تصادفات را در آنها نیز شاهد هستیم که باز منجر به مرگ و میر و یا معلولیتهایی با درجه بالا خواهد شد. پس یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از تصادفات جادهایی را میتوان عامل انسانی مطرح کرد.
البته ما منکر عواملی مانند فرسودگی خودروها، مجهیز نبودن خودروهای به کیسه هوا و عدم عمل کردن آنهاو کمربندهای ایمنی مناسب و ترمزهای ضد قفل، مقاوم نبودن بدنه خودروها و در کل استاندارد نبودن خودور و مواردی مشابه که خوروردهای ما را ناامین میکند نیستیم، اما متعقد هستیم اگر عوامل انسانی در تصادفات را حل کنیم میتواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات جادهایی داشته باشد. بنابراین یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تصادفات جادهایی بالابردن فرهنگ رانندگی در کشور است. البته اعمال قانون در تاثیرگذاری این فرهنگ میتواند نقش داشته باشد.
به طور کلی راهکارها به سه دسته کلی راهکارهایی مربوط به جاده، وسایل نقیله و انسان میشود که انسان بیشترین سهم را دارد.
کارشناسان در بروز حوادث مختلف رانندگی دلایل مختلفی را بیان میکنند اما یکی از مهمترین و اصلیترین دلایل مربوط به حرکات و رفتار رانندگان است. دلایلی مانند نداشتن مهارت لازم و مزید بر آن خستگی، خوابآلودگی، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکی و ….البته رفتارهای پرخطری که ممکن است عابرین و یا رانندگان مرتکب شوند را نباید نادیده گرفت. تقریبا سه پنجم از تصادفات جادهایی که منجر به مرگ و یا معلولیت میشود در نتیجه عوامل انسانی و رفتارهای شخصیتی است.
نباید از این نکته صرفنظر کرد که بسیاری از تصادفات مربوط به راکبین موتور سوار است که بدون رعایت هیچ قانون و تبصرهایی خود و دیگران را در معرض خطر قرار میدهند. در پایان باید گفت که نباید همه تقصیرها را بر عهده خودروسازان و مسئولان گذاشت البته این جمله به معنی مبرا بودن و حذف مسئولیت ایشان نیست، کمی هم باید به خود نگاه کنیم و در مرتبه اول فرهنگ درست رانندگی را خود رعایت کنیم و به فرزندان خود نیز آموزش دهیم شاید به این شکل بتوانیم کمی از تصادفات جادهایی را کاهش دهیم. کسی که به جز خودمان به فکر ما نیست!!!!
سمیه طالب
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید
متن خبر را در هفته نامه دیباگران به صورت چاپ شده مشاهده کنید.