(( به نام خدا )) دواتگری ساخت اشیای فلزی به روش سرد می باشد، از نظر لغت نیز دواتگر کسی است که سماور، سینی و ظروف دیگر می سازد، یا اشیاه فلزی را لحیم می کند، همچنین ساختن اسباب و آلاتی جچون سماور، آفتابه و لگن و … از برنج، نقره و دیگر فلزات را […]
(( به نام خدا ))
دواتگری ساخت اشیای فلزی به روش سرد می باشد،
از نظر لغت نیز دواتگر کسی است که سماور، سینی و ظروف دیگر می سازد، یا اشیاه فلزی را لحیم می کند،
همچنین ساختن اسباب و آلاتی جچون سماور، آفتابه و لگن و … از برنج، نقره و دیگر فلزات را دواتگری می گویند.
اولین محصولات دواتگری قلمدان های مرکب و سماور بودند،
و کلمه دواتساز و دواتگر از کلمه کهن دوات (ترکیبی از جای مرکب و جای قلم و قلم تراش) آمده است.
دواتگر شناخت کاملی از نقره و دیگر فلزات این هنر دارد،
و با کم و زیاد کردن عیار،لحیم کاری و ریخته گری و … آشنا می با شد.
یکی از قدیمی ترین صنایع دستی هنر دواتگری است،
نخسیتن نشانه های این هنر به چندین هزار سال پیش و کشف اولین فلزات وتهیه ظروف و وسایل زندگی بر می گردد/ف
انسان بعد از کشف فلز سعی در ساخت ملزومات کاربردی کرد،
اما بعد از مدتی بنا به ذوق ساخت وسایل تزئینی فلزی را آغاز کرد، و این آغاز دواتگری می باشد.
دواتگری با ورشو سازی تفاوت دارد و هانس وولف در کتاب صنایع دستی کهن ایران معتقد است،
دواتگر یا رویگر بیشتر روی برنج کار می کند،
ولی ورشو ساز با آلیاژ نیکل و نقره کار می کند.
از حدود ۷ هزار سال پیش ساخت اشیا فلزی آغاز شد،
اما در دوره هخامنشیان ظروف فلزی و نقره ایی نابی ساخته می شد،
و آغاز هنر دواتگری را می توان همین دوره نام برد.
صنعتگران و هنرمندان این دوره با ترکیب چند فلز آلیاژ های مناسب تری برای تهیه ظروف و ادوات خود فراهم کردند،
در دوره ساسانیان ساخت ظروف نقره ایی یا سیمین به اوج خود رسید،
به طوری که بسیاری از آثار آن دوره در موزه های بزرگ دنیا دیده می شود،
از جمله جام سیمین ساسانی در موزه رضا عباسی.
هنرمندان دواتگر نقش های ظریف بر ظروف نقره و مس می زدند و ازرشی صد چندان به آن ها می بخشیدند.
بعد از اسلام در سده های اول تا پنجم قمری ، هنر فلزکاری با طرح ها، رنگ ها و تزئینات متنوع خود رشد قابل توجهی پیدا کرد،
که نمونه های ارزشمندی در اختیار علاقمندان و محققان هنری های اسلامی قرار گرفت،
و با تلفیق آثار سنتی قبل و پس اسلام و هنر اسلامی نمونه های زیبا و بی بدیلی پدید آمد
در دوره صفوی این هنر رونق دوباره و جانی تازه گرفت و شکوهی ویژه می یابد،
نقش های هنرمندان بر شمعدانی ها، سینی ها ،کاسه، قاب آینه و … جلوه خاصی دارد.
در دوره زندیه دواتگری رواج نسبی داشت و هنرمندان شیرازی به این هنر مشغول بودند.
در اویل دوره قاجار هنرمندانی دواتگری می کردند ، اما در اواخر قاجار ای هنر رو به افول رفت،
امروزه کارگاه های اندکی به این هنر مشغول هستند.
نکته ایی که هست اسن است که این روش که از یک تکه فلز استفاده می شود شیوه دواتگری شیراز است ،
در دیگر شهرها مانند اصفهان ظروف به صورت یکپارچه ساخته نمی شده .
در قدیم و با توجه به قدمت این هنر، دواتگری در اکثر شهرهای ایران رونق داشت،
و هنرمندان زیادی به این هنر مشغول بودند، و امروزه شهرهای اندکی به این هنر می پردازند،
شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، تبریز، اراک و تهران
حاج اسدالله روشنایی و اکبر بزرگیان از اساتید خبره این هنر می باشند.