پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
دوشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۶:۱۲:۰۶
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
دوشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ /
2023 / 02 / 06 ( 2023 / Monday / February )
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
This search form (with id 1) does not exist!
پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
  • پ
کد خبر: 3075
سینما و تلویزیون
تاریخ: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۵:۲۰
نویسنده خبر: هفته نامه دیباگران
256 بازدید
۰
0
4

دیالوگ در فیلمنامه

دیالوگ در فیلمنامه یا گفت و گو از مهم ترین ارکان و ساختار یک فیلمنامه است. دیالوگ خوب، موجب بالا رفتن سطح فیلمنامه می شود. گفت و گو یکی از مشکل ترین و سخت ترین چالش های پیش روی فیلمنامه نویس است، چون گفت و گو، مکالمه نیست و تمایز این دو را باید فیلمنامه […]

دیالوگ در فیلمنامه
بزرگنمایی تصویر


دیالوگ در فیلمنامه یا گفت و گو از مهم ترین ارکان و ساختار یک فیلمنامه است.
دیالوگ خوب، موجب بالا رفتن سطح فیلمنامه می شود.
گفت و گو یکی از مشکل ترین و سخت ترین چالش های پیش روی فیلمنامه نویس است،
چون گفت و گو، مکالمه نیست و تمایز این دو را باید فیلمنامه نویس در فیلمنامه اش لحاظ کند.
فیلمنامه نویس این را باید به خاطر داشته باشد
که حرف های عامیانه که مردم در زندگی روزمره می زنند مکالمه است،
نه گفت و گو و در فیلمنامه باید از گفت و گو استفاده کرد نه از مکالمه .

پکی سیمپون کوری در مورد گفت و گو این چنین گفته است که گفت و گو باید داستان را پیش ببرد
و اگر چنین نکند همه چیز از جمله خط داستانی، شخصیت پردازی، حس و حال داستان متوقف می گردد.

همچنین آرتور ویوانته معتقد است که باید بین هر قطعه گفت و گو با قطعه بعدی رابطه ای برقرار باشد
و گفت و گو باید منظور و مقصود را برساند.
از دیگر تفاوت های گفت و گو و مکالمه این است که مکالمه واقعیت است
و گفت و گو هنر و فیلمنامه نویس باید مراقب مرز باریک میان مکالمه و گفت و گو باشد.

دیالوگ در فیلمنامه

برخی از فیلمنامه نویسان برای پی بردن به میزان و کیفیت گفت و گو، گفت و گو ها را با صدای بلند می خوانند و مشکلات و معایب مشخص می شود.  گفت و گوی خوب و گیرا می تواند منجر به ایجاد درام شود و به کارگیری درست گفت و گو در موثر واقع شدن داستان نقش تعیین کننده ای دارد، پس می توان گفت که گفت و گو بخشی از ساختار است که مهمتر از شخصیت یا طرح نیست ولی کمتر از این دو هم نمی توان گفت و گو را فرض کرد.

دیالوگ در فیلمنامه به شخصیت بُعد و جان می دهد و به او فردیت می بخشد و باید همان چیزی باشد که او می گویدو همچنین چه گفتن، چگونه گفتن و چه وقت گفتن شخصیت را نیز مشخص می کند.

برای نوشتن یک گفت و گوی مناسب فیلمنامه نویس باید این موارد را به ذهن داشته باشد :

  • شناخت شخصیت (عادات، سوابق خانوادگی، دیدگاه ها و …) .
  •  مشخص کردن انگیزه شخصیت .
  • شخصیت را سیال و تکاملی نگه دارید
    و صحبت های شخصیت مطابق با خصوصیات و ویژگی شخصیت نظیر شغلی، خانوادگی، سنی و … باشد. ولی باید گفت و گو را طوری نوشت که تکامل شخصیت را نشان دهد.

در ادامه معرفی ویژگی ها و خصوصیات یک دیالوگ در فیلمنامه خوب باید این را نیز بگوییم که گفت و گو در صحنه پردازی مهم است و همچنین از برخی لحاظ مفید تر از توصیف صحنه است.
به طور مثال در گفت و گو، سوال کجا هستیم؟، به صورت تصویری زنده در می آید. البته یکی از تکنیک هایی که به کمک گفت و گو صحنه پردازی می کنند این است که شخصیت ها درباره محیط صحبت و اظهار نظر کنند.

دیالوگ در فیلمنامه

کشمکش می تواند موجب حس و حال خاصی در صحنه شود و با کشمکش و گفت و گو صحنه دراماتیک تر می شود. کشمکش تکنیک دیگری برای بنا کردن صحنه است، کشمکش را تضاد بنا می دهد و هر چه کشمکش آشکارتر باشد بهتر است.

هر سطر گفت و گو باید کاری انجام دهد تا وجودش توجیه شود. گفت و گو را باید طوری قالب ریزی کرد که دنباله ای بطلبد و برای این کار باید از سوال و جواب استفاده نمود.
همچنین گفت و گو را به نکته ای از داستان آگاه کرده که لحظاتی پیش از آن بی خبر بوده ایم، این گفت و گوی خوب است.

می توان گفت که گفت و گو در نوع ادبی باید ساده باشد، از نظر عاطفی پربار و خواننده را درگیر کرده و کنش را نیز موکد کند. نویسنده باید گفت و گویی را بنویسد که متکی به مصرف توصیفی نباشد و کلماتی که شخصیت به زبان می آورد، بار عاطفی فضایی را به دوش بکشد که کلمات در آن گفته می شود.
در ضمن اگر مجبور به استفاده از مصرف توصیفی شدیم باید دیالوگ در فیلمنامه دو هدف را دنبال کند :

  •  تعیین هویت می کند .
  • می تواند سرعت یا ضرباهنگ گفت و گو را تغییر دهد.

در آخر باید گفت که به کارگیری درست گفت و گو در موثر واقع شدن داستان نقش تعیین کننده ای دارد.

مطالب بیشتری را بخوانید

از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید.

برچسب های :
​
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری تحلیلی دیباگران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما
    لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    خبرهای سینما و تلویزیون
    • پربازدیدترین ها
    • آخرین خبرها
    • خبرهای مرتبط
    طراح صحنه
    کیومرث پوراحمد
    علی محمد قاسمی
    پروین دخت یزدانیان
    سینمای کلاسیک
    سبک های سینمایی
    ساره بیات
    سیروس گرجستانی
    مهدی جعفری
    شهاب حسینی
    کارگردانی سینما و تلویزیون
    هنر آموز کز هنرمندی، در گشائی کنی نه در بندی
    دکوپاژ در سینما
    دیالوگ در فیلمنامه
    سبک های سینمایی
    سینمای کلاسیک
    خوب بد جلف ۲
    فیلم خون شد
    فیلم درخت گردو
    بازیگری سینما
    کارگردان سینما
    جشنواره فیلم برلین
    طراح صحنه
    فیلم خون شد
    پروین دخت یزدانیان
    سیروس گرجستانی
    بهمن مفید
    جشنواره فیلم کن
    جشنواره فیلم ونیز
    مهدی جعفری
    پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
    • خانه
    • هفته نامه چاپی
    • هفته نامه الکترونیکی
    • مصاحبه
    • نجف آباد شهر من
    • اینجا همه چی درهمه

    کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای ( هفته نامه دیباگران ) محفوظ می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب تنها با درج لینک فعال به مطلب مجاز می باشد


    طراحی و توسعه : کاشمروب . IR