حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اخیراً از تلاشهای این وزارتخانه برای رفع فیلتر یوتیوب برای اساتید و دانشجویان خبر داده است. این اقدام در راستای تسهیل دسترسی جامعه دانشگاهی به منابع آموزشی و پژوهشی بینالمللی صورت میگیرد. یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدئو، حاوی محتوای آموزشی گستردهای است که […]
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اخیراً از تلاشهای این وزارتخانه برای رفع فیلتر یوتیوب برای اساتید و دانشجویان خبر داده است. این اقدام در راستای تسهیل دسترسی جامعه دانشگاهی به منابع آموزشی و پژوهشی بینالمللی صورت میگیرد. یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدئو، حاوی محتوای آموزشی گستردهای است که میتواند در ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها مؤثر باشد.
حسین سیمایی صراف در رابطه با رفع فیلتر یوتیوب اظهار داشت: «ما یک گزارش مستدل و مفصل از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کردهایم. خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام دادهایم، حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.»
از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که این اقدام میتواند به ایجاد «اینترنت طبقاتی» منجر شود؛ به این معنا که دسترسی به برخی منابع تنها برای گروههای خاصی فراهم باشد. این موضوع میتواند بحثهایی را در زمینه عدالت دسترسی به اطلاعات در جامعه برانگیزد.
با این وجود، وزیر علوم تأکید کرده است که هدف اصلی از این اقدام، ارتقای سطح آموزش و پژوهش در کشور است. وی اظهار امیدواری کرده است که با رفع فیلتر یوتیوب، اساتید و دانشجویان بتوانند به منابع آموزشی باکیفیت دسترسی داشته باشند و از آنها در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی خود بهرهبرداری کنند.
همچنین، وزارت علوم در تلاش است تا با همکاری وزارت ارتباطات، اینترنت با حجم بالا و هزینه مناسب را برای دانشجویان، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، فراهم کند. این اقدام میتواند به بهبود دسترسی دانشجویان به منابع آنلاین و تسهیل فرآیندهای آموزشی و پژوهشی کمک کند.
این اظهارات نشان میدهد که رفع فیلتر یوتیوب برای اساتید و دانشجویان نیازمند هماهنگی بین نهادهای مختلف است. وزارت علوم با ارائه گزارشهای مستند و مذاکرات متعدد، سعی در متقاعد کردن مراجع ذیصلاح برای این اقدام دارد.
رفع فیلتر یوتیوب برای اساتید و دانشجویان، یکی از موضوعات بحثبرانگیز در فضای آموزشی و رسانهای کشور است. حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که وزارت علوم در حال پیگیری برای رفع این محدودیت است تا دسترسی جامعه دانشگاهی به منابع آموزشی آنلاین تسهیل شود.
یوتیوب یکی از پلتفرمهای مطرحی است که از همان ابتدا در ایران با محدودیتهایی مواجه بوده است. این پلتفرم به دلیل محتوای گسترده و دسترسی آسان به ویدئوهای مختلف، به عنوان تهدیدی برای ارزشهای فرهنگی و اجتماعی تلقی شد و به همین دلیل فیلتر گردید.
با گسترش فناوری و افزایش استفاده از اینترنت، فیلترینگ به یکی از ابزارهای مهم در کنترل فضای مجازی تبدیل شد. این سیاستها اغلب با هدف حفاظت از امنیت ملی و جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب توجیه میشوند، اما همواره با انتقادات گستردهای از سوی کاربران و فعالان حقوق بشر مواجه بودهاند.
فیلترینگ اینترنت در ایران سابقهای طولانی دارد و به دلایل مختلفی از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی اعمال شده است. این سیاستها از اوایل دهه ۱۳۸۰ با گسترش استفاده از اینترنت در کشور آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است.
اولین موج فیلترینگ گسترده در ایران به دورهای بازمیگردد که محتوای مرتبط با مسائل اخلاقی و فرهنگی به عنوان تهدیدی برای ارزشهای جامعه تلقی میشد. این سیاستها با هدف حفظ فرهنگ و هویت ملی اجرا شدند و سایتهایی با محتوای غیراخلاقی و یا مخالف ارزشهای اسلامی مسدود شدند.
در سالهای بعد، فیلترینگ به موضوعات سیاسی و امنیتی نیز گسترش یافت. پس از وقایع سیاسی مختلف، به ویژه انتخابات ۱۳۸۸، شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر به دلیل نقششان در اطلاعرسانی و هماهنگی اعتراضات، فیلتر شدند. این اقدام با هدف کنترل جریان اطلاعات و جلوگیری از انتشار محتواهای مخالف حکومت انجام شد.
یکی از جنجالیترین موارد فیلترینگ در ایران مربوط به مسدودسازی پیامرسان تلگرام بود. تلگرام به دلیل محبوبیت بالا و نقش کلیدیاش در تبادل اطلاعات و اخبار، در سال ۱۳۹۷ به دستور مقامات قضایی فیلتر شد. این تصمیم با هدف جلوگیری از استفاده از این پلتفرم برای اهداف مخالف حکومت صورت گرفت.
در سالهای اخیر، بحثهایی درباره «اینترنت ملی» و کنترل بیشتر بر فضای مجازی مطرح شده است. این طرحها با هدف کاهش وابستگی به اینترنت جهانی و افزایش امنیت ملی پیشنهاد شدهاند، اما نگرانیهایی درباره محدود شدن دسترسی به اطلاعات و کاهش آزادی بیان را نیز به همراه داشتهاند.
با وجود این محدودیتها، کاربران ایرانی همواره به دنبال راههایی برای دسترسی به محتوای مسدود شده بودهاند. استفاده از فیلترشکنها و ابزارهای تغییر IP از جمله روشهای متداول برای دور زدن فیلترینگ در ایران است.
با توجه به سابقه طولانی فیلترینگ در ایران، هرگونه اقدام برای رفع فیلتر برخی از سایتها و پلتفرمها، مانند تلاش برای رفع فیلتر یوتیوب برای اساتید و دانشجویان، میتواند به عنوان گامی مثبت در جهت افزایش دسترسی به اطلاعات و بهبود فضای آموزشی تلقی شود.
با این حال، اجرای این تصمیمات همچنان با چالشهایی مواجه است و نیازمند هماهنگی بین نهادهای مختلف و توجه به نگرانیهای امنیتی و اجتماعی است. به نظر میرسد که در آینده، بحثها و تصمیمات مرتبط با فیلترینگ و آزادی اینترنت همچنان یکی از موضوعات مهم در فضای عمومی ایران خواهد بود.
در سایت (dibagaran7.ir) می توانید به اخبار بیشتری دست پیدا کنید.
سایت فرهنگ سازان می تواند به شما در دست یابی به مقاله های هنری و فرهنگی کمک کند.