عملکرد بهتر هوش مصنوعی از پزشکان یک سیستم هوش مصنوعی که برای دریافت توصیف حالت پزشکی از بیماران آموزش دیده بود، به نحوی پیشرفت کرد که در مقایسه با عملکرد پزشکان انسانی، عملکرد بهتری داشت. این سیستم در مکالمات با بیماران مجازی، توانست با استفاده از سابقه پزشکی بیماران، تشخیصهای احتمالی را بهتر دستهبندی کند. […]
یک سیستم هوش مصنوعی که برای دریافت توصیف حالت پزشکی از بیماران آموزش دیده بود، به نحوی پیشرفت کرد که در مقایسه با عملکرد پزشکان انسانی، عملکرد بهتری داشت. این سیستم در مکالمات با بیماران مجازی، توانست با استفاده از سابقه پزشکی بیماران، تشخیصهای احتمالی را بهتر دستهبندی کند.
چت بات مبتنی بر مدل زبانی گوگل، در تشخیص بیماریهای تنفسی، قلبی عروقی و دیگر حالات، دقت بیشتری نسبت به پزشکان انسانی از خود نشان داد. این ابزار در مصاحبههای پزشکی توانست مقدار مشابهی از اطلاعات را بهدست آورده و در همدردی با بیمار، جایگاه بهتری را کسب کند.
آلن کارتیکسالینگام، دانشمند تحقیقات بالینی در گوگل هلث، اظهار داشت که این تکنولوژی برای گفتگوهای تشخیصی و جمعآوری تاریخچه بالینی تاکنون به کار نرفته بود. او با اشاره به نقش محوری روابط انسانی در پزشکی، تأکید کرد که چت بات نباید جایگزین تعامل با پزشکان شود.
برخی از اعضای تیم تحقیقاتی با اشاره به اهمیت حریم خصوصی کاربران، به ضرورت بررسی دقیقتر سوگیریها و رعایت اصول اخلاقی در آزمایشات با انسانهای واقعی اشاره کردند. این پژوهش به نظر میرسد که اولین بار است که یک چت بات مبتنی بر مکالمه برای تشخیص بیماریها و جمعآوری اطلاعات بالینی طراحی شده و تست شده است.
هوش مصنوعی از پزشکان جانماند
سیستم هوش مصنوعی در هر ۶ تخصص پزشکی در نظر گرفته شده با دقت تشخیصی پزشکان مطابقت داشت یا از آن پیشی گرفت. این ربات در ۲۴ مورد از ۲۶ معیار کیفیت مکالمه، از جمله ادب، توضیح شرایط و درمان، صادق بودن، ابراز مراقبت و تعهد، از پزشکان بهتر عمل کرد.
از طرفی یک مدل زبانی بزرگ دارای مزیت هایی است که میتواند به سرعت پاسخهای طولانی و ساختاربندی شده زیبا بنویسد که به آن اجازه میدهد بدون اینکه خسته شود، مدام با ملاحظه باشد.
سمیه طالب
متن خبر را در هفته نامه دیباگران به صورت چاپ شده مشاهده کنید.
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید.
از سایت پایگاه خبری تحلیلی دیباگران دیدن فرمایید.