پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
دوشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۵:۴۶:۱۹
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
دوشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ /
2023 / 02 / 06 ( 2023 / Monday / February )
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
This search form (with id 1) does not exist!
پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
  • هفته نامه چاپی
  • اخبار نجف آباد
  • نجف آباد شهر من
  • برگزیده ها
  • اخبار کوتاه
  • اینجا همه چی درهمه
  • هنر و هنرمند
  • تازه ترین های جهان
  • پ
کد خبر: 3622
هنر و هنرمند
تاریخ: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۲۴
نویسنده خبر: هفته نامه دیباگران
221 بازدید
۰
0
3

کمی از عکاسی بدانیم

در عصر حاضر و با توجه به ورود تکنولوژی به زندگی مردم، عکس و عکاسی در جهت ثبت وقایع و اتفاقات با توجه به سرعت و جهش در دنیای امروز، نقش بسزایی دارد و امروز می توان گفت که عکس به رسانه ای گویا تبدیل شده است و یک عکس به تنهایی می تواند گویای […]

کمی از عکاسی بدانیم
بزرگنمایی تصویر


در عصر حاضر و با توجه به ورود تکنولوژی به زندگی مردم، عکس و عکاسی در جهت ثبت وقایع و اتفاقات با توجه به سرعت و جهش در دنیای امروز، نقش بسزایی دارد و امروز می توان گفت که عکس به رسانه ای گویا تبدیل شده است و یک عکس به تنهایی می تواند گویای همه چیز باشد. عکاسی که از زیرمجموعه های هنرهای تجسمی ست، یکی از رشته های مهم و پرطرفدار این هنر محسوب می شود. امروزه با ورود گوشی های دوربین دار و ثبت راحت و آسان عکس ها، عکاسی طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ولی برای دستیابی به یک عکس مورد نظر و مطلوب بایستی با اصول اولیه هنر عکاسی آشنا باشید تا با رعایت آن تمهیدات و اصول عکاسی به عکس مورد نظر خود برسید.

واژه عکاسی یا فتوگرافی (photography ) از دو کلمه ی یونانی photos به معنی نور و Graphos  به معنی نوشتن ریشه گرفته است. اختراع عکاسی را نمی توان به یک نفر نسبت داد و ثبت تصویر و عکس ماحصل زحمات پژوهشگران، دانشمندان و افراد بسیاری در حوزه های مختلفی بوده است.

اجزای اصلی دوربین عبارتند از : بدنه، منظره یاب، فیلم نگه دار، اهرم جلو برنده ی فیلم، دیافراگم، شاتر و لنز .

کمی از عکاسی بدانیم


برخی از ابزار و وسایل دوربین های عکاسی

آشنایی با برخی از ابزار و وسایل دوربین های عکاسی :

میزان نور :

نور یک عکس باید مناسب و متعارف باشد و نور زیاد یا کم موجب کاهش کیفیت عکس مورد نظر می شود. البته برخی از هنرمندان گاه برای القای یک موضوع به نوعی با نور بازی می کنند و نور عکس را کم یا زیاد می کنند.

نورپردازی در عکاسی

یکی از فواید نورپردازی تاکید بر سطوح، شکل، جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن این موارد است. با استفاده از نورپردازی و ایجاد سایه روشن می توان به عکسی زیبا و مطلوب دست یافت. کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود و وقتی ما آگاهانه از این تکنیک استفاده کنیم، کیفیت عکس به مراتب بالاتر می رود. در نور سخت ما از نور شدیدتری استفاده می کنیم و در این حالت سایه های ایجاد شده کاملا مشخص و تند هستند و بافت ها و کناره های تیزتری ایجاد می شود. ولی در نور نرم، نورها به وسیله تجهیزاتی پخش شده و شدت نور نرمتر و ملایمتر می شود و تضاد بین نور و سایه لطیف و ملایم است.

مثلث نوردهی

برایان پترسون در کتاب خود بنام  “مفاهیم نوردهی  “از سه فاکتور اصلی نوردهی تحت عنوان  “مثلث نوردهی  “نام می برد.

این سه فاکتور اصلی عبارتند از :

  • حساسیت : میزان حساسیت حسگر دوربین به نور ( ISO )
  • دیافراگم : میزان گشودگی روزنه عبور نور
  • سرعت شاتر : زمان باز بودن پرده شاتر دوربین

لوازم حرفه ای نورپردازی در عکاسی :

  • کاسه استاندارد
  • اسنوت
  • بارندور
  • سرپوش لانه زنبوری
  • کاسه نور پس زمینه
  • نور اسپات
  • چتر مخصوص نورپردازی
  • آکتاباکس
  • سافت باکس
  • کاسه چتر
  • گوبو
  • بوم
  • پانتوگراف
  • سه پایه و تک پایه ها
  • رفلکتور ها
  • خیمه نور
  • لنز : استوانه ای است که در داخل آن تعدادی عدسی، منشور، دیافراگم و گاه شاتر تعبیه شده است و اولین وسیله ی دوربین عکاسی است که باعت تشکیل تصویر می شود.

انواع لنز ها :

کمی از عکاسی بدانیم


انواع لنز ها

لنزها بر اساس فاصله کانونی آن که معمولا به میلی متر، سانتی متر یا اینچ در دهانه ی آن حک شده، مشخص می شوند. هر لنزی دارای حداکثر میزان گشودگی معینی است که معمولا با حرف f بر روی قاب آن حک می شود و این میزان گشودگی را قدرت یا سرعت لنز می نامند. لنزها بسته به فاصله کانونی و قطع فیلم به سه دسته ی عمده تقسیم می شوند :

۱) لنز نرمال یا معمولی

۲) لنز واید با زاویه باز

۳) لنز تله با زاویه بسته

برای دستیابی به یک عکس مناسب و مطلوب، عکاس باید به چند نکته توجه داشته باشد :

عمق میدان :

برای تنظیم عمق میدان تصویر باید درجه ی دیافراگم را متناسب با میزان وضوح مورد نیاز انتخاب کرد. هر چقدر میزان دهنه ی دیافراگم بازتر باشد (درجات پایین)، عمق میدان تصویر حاصله کمتر خواهد بود و هر چقدر دهنه ی دیافراگم بیشتر باشد (درجات بالاتر) ، عمق میدان تصویر حاصله بیشتر خواهد شد .

دیافراگم  

میزان گشودگی توسط پره هایی که مشابه مردمک چشم می باشند ، تعیین می شود. میزان دیافراگم بر میزان نور و عمق میدان وضوح تاثیر می گذارد. همانند سرعت های شاتر متوالی، دیافراگم های متوالی، میزان نور ورودی را نصف می کنند. برای این منظور، دیافراگم قطر روزنه را با ضریب ۴/۱ (ریشه دوم عدد ۲) کاهش می دهد، بنابراین مساحت روزنه در هر عدد متوالی نصف می شود. بنابر مبانی علم اپتیک، مقادیر مطلق روزنه دیافراگم به فاصله کانونی بستگی دارد.

آشنایی با فلش و مکانیزم سیستم نور سنجی

سیستم نورسنج دوربینهای دیجیتال، مقدار نور محیط را سنجیده و مناسب ترین میزان نوردهی را تعیین می کند. سیستم نوردهی اتوماتیک در تمامی دوربینهای دیجیتال، تعبیه شده است .تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دوربین را در حالت metering قرار داده و سپس کادر خود را از ویزور یا LCD مشخص کرده و سپس دکمه شاتر را فشار دهید. غالبا در این حالت نوردهی بصورت صحیح انجام می گیرد و به وسیله سیستم نورسنج دوربین، معیارهای محاسبه میزان نوردهی و چگونگی آن مشخص می شود .

تاریخچه عکاسی در ایران

نظرات در مورد نخستین عکاسان در تاریخ ایران متفاوت است و پژوهشگران و محققان نظرات متفاوتی دارند.

در این جا نظرات چند تن از تاریخ دانان تاریخ عکاسی در ایران را معرفی می کنیم :

نخستین عکاسان در تاریخ عکاسی ایران طبق نظریه ی یحیی ذکا و شهریار عدل، مسیو ریشار خان، ملک قاسم میرزا، آگوست کرشیش، آقا رضاخان اقبال السلطنه، ژوزف پاپازیان، عبدالله میرزا قاجار، میرزا حسینعلی خان عکاس باشی هستند. البته شهریار عدل در مقاله ای به سال ۱۹۹۹ میلادی، نیکلای پاولف (دیپلمات سفارت روسیه) را اولین کسی دانست که در سال ۱۸۲۴ میلادی و سه سال پس از اختراع عکاسی، از محمد شاه غازی و ناصرالدین میرزای ولیعهد، اگرائوتیپ گرفته است.

کمی از عکاسی بدانیم


تاریخچه عکاسی در ایران

ایرج افشار و داریوش گل گلاب نظرات دیگری دارند :

از دیدگاه این دو تن، ریشار خان، معیر الممالک، مادام عباس (عکاس زن های اندرونی)، صحاف باشی، عبدالله میرزا، عکاسخانه های خیابان علاءالدوله (فردوسی) یعنی آنتوان سوریوگین و عکاس خانه مسنن و ایوانف از نخستین عکاسان در تاریخ ایران هستند.

البته طبق نظریه ی بدری تابای، ناصرالدین شاه اولین عکاس تاریخ عکاسی ایران است.

امروزه با وجود جشنواره و مسابقات عکاسی فراوان، عکاسان جوان و علاقمندان عکاسی می توانند با حضور در این رویدادهای فرهنگی و هنری خود را آزمایش کنند و میزان هنر خود را بسنجید. البته در کنار این مسابقات عکاسی، مسابقات عکاسی با تلفن های همراه نیز برگزار می گردد که فرصت مناسبی است برای هنرمندان و عکاسان که بتوانند هنر خود را نشان دهند.

برچسب های :
​
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری تحلیلی دیباگران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما
    لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    خبرهای هنر و هنرمند
    • پربازدیدترین ها
    • آخرین خبرها
    • خبرهای مرتبط
    هنر کاشی کاری
    ترمه بافی
    گلابتون دوزی
    چرم سازی یا دباغی
    عبا بافی
    هنر دواتگری
    ورشو سازی
    مسگر ورقه ساز
    مینا کاری
    گره چینی
    نیاز به هنر در زندگی
    هنر چه تاثیری بر زندگی می گذارد؟
    یعقوب یادعلی
    کارگردانی سینما و تلویزیون
    معرفی ساز عود
    عصارخانه
    هنر دواتگری
    نقاشی
    سفالگری
    طراحی لباس
    نیاز به هنر در زندگی
    گبه بافی
    طراحی لباس
    هنر دواتگری
    ساره بیات
    واقع گرایی در آثار هنرمندان
    یعقوب یادعلی
    شهاب حسینی
    محسن قاضی مرادی
    سیروس گرجستانی
    پایگاه خبری تحلیلی دیباگران
    • خانه
    • هفته نامه چاپی
    • هفته نامه الکترونیکی
    • مصاحبه
    • نجف آباد شهر من
    • اینجا همه چی درهمه

    کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای ( هفته نامه دیباگران ) محفوظ می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب تنها با درج لینک فعال به مطلب مجاز می باشد


    طراحی و توسعه : کاشمروب . IR