قربانیان جنگ نرم دشمن، کودکان بی پناه کودکان امروز قربانیان جنگ نرم دشمن هستند و بازیها و انیمشنهایی را در دسترس دارند که سنخیتی با فرهنگ ایران ندارد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گذر زمان استفاده از وسایل ارتباط جمعی افزایش مییابد و کودکان نیز از این قاعده مسثنی نیستند. اما کودکان بیشتر جذب بازیهای […]
کودکان امروز قربانیان جنگ نرم دشمن هستند و بازیها و انیمشنهایی را در دسترس دارند که سنخیتی با فرهنگ ایران ندارد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و گذر زمان استفاده از وسایل ارتباط جمعی افزایش مییابد و کودکان نیز از این قاعده مسثنی نیستند. اما کودکان بیشتر جذب بازیهای رایانهایی، کارتون و انیمیشنها میشود و در این بین علاقه وافری به تماشای کارتون دارند.
کارتونهای قدیمی جذابیت بالایی داشتند اما امروزه با اهدافی ضعیف و موضوعاتی غیرواقعی سعی میکنند کودکان را جذب کنند. شخصیت کارتونهای قدیمی سعی میکردند که موانع و مشکلات پیش روی خود را بردارند و در این مسیر سختیها و شرایط طبیعی را تجربه میکردند.
کارتونهای امروزی فضاهای غیرواقعی را به تصویر میکشند و از شیوههای ماوراطبیعیه و غیرطبیعی برای حل مشکلات استفاده میکنند و این در ذهن کودک توهم و عدم تفکر در حل مشکلات را ایجاد میکند.
کودکان در سنین پایین قادر به تشخیص بین دنیای واقعی و غیرواقعی نیستند و همانندسازی و الگوبرداری از این شخصیتها میتواند بر روی آنها تاثیر بگذارد، بنابراین انیمیشنها میتوانند باعث فرهنگسازی و تاثیر بر روی نگرشها و ارزشهای نسل آینده شوند و در شکلگیری شخصیت کودکان نقش عمدهایی را دارد.
هر چه سن کودک کمتر باشد و زمان بیشتری را برای تماشای کارتون صرف کند، تاثیر انیمیشن شدیدتر خواهدبود.
سازندگان کارتونها غالبا روی جنبههای تجاری محصولات خود توجه میکنند و کمتر روی جنبههای تربیتی کارتونها تمرکز میکنند و این والدین هستند که نقش تربیتی به عهده آنهاست نه رسانهها و والدین باید بر روی چگونگی استفاده از رسانهها بر روی فرزندانشان نظارت کنند.
مساله اینجاست که بیشتر کارتونها از تولیدات ایرانی نیستند و سازندگان دیگر کشورها بر روی ترویج فرهنگ، آداب و رسوم کشور خود تاکید میکنند و این طبیعی است. کارتونهای امروزی با توجه به کیفیت بالای تصویری از لحاظ محتوایی در راستای هدفمند کردن و آموزش کودکان برای ایستادگی در برابر مشکلات و حل آنها با تفکر و تکیه بر توانمندیهای شخصی نیستند و از روشهای غیرطبیعی مشکلات و داستان را خاتمه میدهند.
البته اینکه همه انیمیشنها و کارتونهای ساخته شده برای کودکان در پایان شخصیتهای مثبت به پیروزی میرسند اما این پیروزی غالبا با اعمال خشونت ممکن میشود و کودکان در همزادپنداری خود در بازیهای روزمره خود در قالب نقشهای کارتونی رفته و با نگاه به آنها زندگی میکنند، بنابراین انتخاب محتوای اینگونه برنامهها اهمیت بسزایی دارد.
برخی از کارتونها طولانیتر بوده و با بزرگ شدن شخصیت اصلی کارتون همراه است و به همین دلیل قشر بزرگتری از افراد را تحت تاثیر قرار میدهد و اهداف خود را در سطح وسیعتری ترویج میدهد. در برخی از کارتونها شخصیت با روشهای غیراخلاقی مانند دزدی، تقلب، دروغ، خشونت و … فرهنگ بیاخلاقی و ناسالم را آموزش میدهند و ارزشهای دینی را تضعیف کرده و رفتارهای خشونتآمیز و غیرارزشی را طبیعی جلوه میدهند.
در پایان بازیها، کارتونها و فیلمهای حوزه کودک به دلیل تاثیر مهم در شکلگیری شخصیت آنها در سنین حساس از اهمیت ویژهایی برخوردار است. غفلت از کودکان و نوجوانان در زمان فعلی ممکن است خود را نشان ندهند اما در دراز مدت اثرات جبرانناپذیری را خواهد داشت.
کودکان امروز آیندهسازان کشور ایران هستند و کودکی که با اخلاقیات و فرهنگ درست انسانی عجین شدهباشند میتواند آینده باشکوهتری را برای کشور عزیزمان ایران رقم بزند.
احمد شریعتی
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید
متن خبر را در هفته نامه دیباگران به صورت چاپ شده مشاهده کنید.