مراکز توان بخشی مهر از تیر ماه ۱۳۷۸همزمان با هفته بهزیستی افتتاح شد. ظرفیت مرکز در ابتدا۶۰ نفر بود. اکنون ظرفیت اسمی مرکز ۱۰۰نفر و شامل مقطع آموزشی بچه ها خودیاری آمادگی مقدماتی آمادگی تکمیلی تحصیلی ساده تحصیلی پیشرفته است وکارهای توانبخشی شامل کار درمانی ،گفتار درمانی،و خدمات شامل اصلاح حرکات که باتوجه به نیاز […]
مراکز توان بخشی مهر از تیر ماه ۱۳۷۸همزمان با هفته بهزیستی افتتاح شد. ظرفیت مرکز در ابتدا۶۰ نفر بود. اکنون ظرفیت اسمی مرکز ۱۰۰نفر و شامل مقطع آموزشی بچه ها
است وکارهای توانبخشی شامل کار درمانی ،گفتار درمانی،و خدمات شامل اصلاح حرکات که باتوجه به نیاز کودکان به خدمات ویژه تبدیل می شود. ولی در اصل آموزش بچه ها برا ما مد نظر است. در مرحله بعد مدد جویان بر اساس شرایط سنی و هوشی در کلاس طبقه بندی می شوند.
معلولین ذهنی درجامعه عقب مانده ذهنی خوانده می شدند. که در چند سال اخیر سعی کردند این لفظ برداشته شود. زیرا باعث ذهنیت های اشتباه و بدی می شد. که به کم توان ذهنی تغییر پیدا کرده است، عقب مانده ذهنی در اذهان عمومی کاملا ناتوان و از کار افتاده است.
اما مرکز ما به عنوان یک اجتماع کوچک نشان داده. که این بچه ها حق زندگی دارند و اگر در شرایط سنی مناسب آموزش درست ببینند. می توانند مانند یک شخص عادی در حیطه کار و هم درحیطه آموزش وارد بشوند. کم توان ذهنی در واقع کسانی هستند. که نسبت به هم سالان خودشان نارسایی دارند. و از شرایط سنی خودشان عقب مانده اند.
بله، ابتدا که این مرکز تاسیس شد کادر مرکز فقط برای نگهداری این کودکان بودند. اما با مرور زمان آموزش هایی را شروع کردند. و وقتی تاثیر این آموزش ها را دیدند آن را گسترده تر کردند. و البته بهزیستی ملزم کرده است. که نیروی کار حتما رشته تحصیلی و تخصص مرتبط داشته باشند.
عوامل قبل از زایمان :عوامل ژنتیک و اشعه هایی که وجود دارد. ازدواج فامیلی، ضربه هایی که به مادر وارد می شود. سو تغذیه هایی که مادر دچارآن می شود. بیماریهایی که مادربه آن مبتلا می شود. عوامل بعد زایمان : تشنج که اصلی ترین عامل است. و می توان گفت ۵۰درصد بچه ها سالم به دنیا می آیند اما به تب نهفته دچار می شوندو باعث تشنج آنها می گردد.
معلولیت قبل از زایمان در همان ماه های اول با سونوگرافی ۳ بعدی مشخص می شود. اگر به خانواده ها اطلاع داده شود. که نوزاد دچار معلولیت است و خانواده ها بارغبت تمام آن را قبول کنند. هم به روحیه خودشان کمک می شود. و هم این بچه ها آینده ی بهتری خواهند داشت.
ولی متاسفانه بعضی از پزشکان قصور می کنند. و برخوردمناسبی ندارند. ولی با برخورد درست و حمایت کلامی و همدلی ، می توان شرایط را برای این خانواده ها بهتر کرد. زیرا آنها نیز دوست دارند بچه های عادی داشته باشند. و برای اینکه سرزنش نشوند. و یا از این وآن حرفی نشوند فاصله می گیرند. و خود و کودکانشان از جامعه دوری می کنند.
سازمان بهزیستی بر اساس مجوز و ظرفیتی که به مرکز می دهد. شهریه را مشخص می کند که ظرفیت براساس مکان و کارآیی آن مرکز است. و از ظرفیتی که به ما داده است ۶۵ درصد هزینه ها را سازمان بهزیستی تقبل کرده. ۱۰ درصد رایگان است برای خانواده هایی که واقعا مشکل مالی دارند. و مابقی آزاد است.
خیرین به خود مرکز کمکی نمی کنند. اکثرا به خانواده های کم درآمد و قشر پایین که ما معرفی می کنیم کمک می کنند.
بیشترین نوع معلولیت بعد از زایمان مثل تشنج و بیماری هایی که خود بچه به آن دچار می شود. و باعث معلولیتش می شود.
پرسنل مرکز ۲۰ نفر هستند و یکی از افتخارات این مرکز این است. که بدون هیچ گونه تبلیغی و توسط خود خانواده ها بهم معرفی شده اند. و این رضایت و اعتماد خانواده ها را نشان می دهد.
توجیه کردن جامعه یکی از خدمات سازمان بهزیستی است. اما خانواده هایی که فرزندان خود را پنهان می کنند بسیار کم هستند. و به جرات می گویم من موردی ندیدم زیرا خانواده ها کاملا آگاه شده اند.
مراکز حرفه آموزی وجود دارد که بعد از پایان آموزش شان در این جا به آن مراکز ارجاع داده می شود. و کودکان برحسب توانایی که دارند. در در حرفه های مختلف فعالیت خواهند کرد.
شهرستان نجف آباد این گونه بچه ها را پذیرفته است. ممکن با دید ترحم باشد ولی این دید باعث می شود به اینگونه افراد کمک شود. اما کمک به معنای درست نه اینکه کارهایشان را از سر دلسوزی انجام دهند. و به گفته یکی از بزرگان بجای دادن ماهی ماهیگیری را یادشان بدهید.
امیدوارم دید جامعه بهترازین بشود. و به این کودکان کمک های مالی وحمایت های اجتماعی بیشتری بشود تا برای خانواده ها امنیت خاطربوجود بیاید. و دغدغه های کمتری داشته باشند.
باید بدانیم که وضعیت کودکان کم توان ذهنی دائمی و ثابت نیست. و با آموزش به موقع و مناسب می توانند به طور کار آمد در جامعه عمل نمایند. و این برنامه ریزی آموزشی مناسبی را می طلبد. والدین عزیز باید در نظر داشته باشید. با انجام چند تمرین در یک دوره زمانی و محدود , به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. تکرار,تداوم , امیدواری باید داشته باشید.
اصطلاحا نردبان پله پله,حتی یک پیشرفت کوچک برای ما مربیان بسیار با اهمیت است. مدد جویان باید برای رفع نیازهای اولیه خود در خانواده و اجتماع باید از آموزش های اولیه و پایه برخوردار باشند. برای همین رشد ذهنی و جسمی کودکان در طراحی آموزش ها و کلاس های موسسه در نظر گرفته شده است. و باید در نظر داشته باشیم که همه مددجویان از لحاظ رشد ذهنی و فکری و یادگیری در یک مسیر حرکت نمی کنند. هر مدد جو بعد از مراجعه به مرکز یک ارزیابی می شود. و سپس در کلاس مناسب قرار می گیرد. که در این مقاله به معرفی کلاس و آموزش های هر کلاس می پردازیم.
این کلاس برای مددجویانی با IQ بسیار پایینی دارند. و بیشتر نیازمند آموزش های خود یاری هستند. برنامه آموزشی برای تک تک مددجویان به صورت مجزا می باشد.
برنامه آموزشی شامل مهارت های حرکتی ظریف ؛ غذا خوردن؛لباس پوشیدن؛آموزش دستشویی رفتن؛ نظافت شخصی؛ فهم زبان؛ تکلم ؛ مهارت های حرکتی غیر ظریف؛ اداراک؛ می باشد. در این کلاس بدون توجه به سن و میزان توانایی کودکان تکالیف مربوط به محرک های حسی و رفتارهای اجتماعی بخشی از برنامه آموزشی می باشد .
در این مقطع مهارت های حسی (بینایی؛چشایی و..)و مهارت های حرکتی (حرکات درشت و ظریف و …)و مفاهیم شناختی(شناخت اماکن , مشاغل؛ …) مهارت های روز مره زندگی (خودیاری ) آموزش داده می شود .
این سطح با هدف توانمند کردن ناتوانی آنها در انجام مهارت ها و همچنین مشکلات جسمی و حرکتی و ذهنی؛ آموزش و پرورش و اصلاح و ایجاد زبان آموزی ها؛ شناخت حواس,مهارت های حرکتی,مهارت های فردی و اجتماعی و مهارت های خودیاری و گفتار و زبان مددجویان ایجاد شده است .
,آموزش داده می شود .روند اموزش ابتدا فردی سپس گروهی است؛هر موضوع آموزشی از ساده به پیچیده تقسیم می شود تا برای مددجو آسان باشد,آموزش شاد و متنوع است, به گونه ایی که مددجو تشویق شود و توانایی انجام آن را داشته باشد .
این سطح با هدف تکمیل آموخته های قبلی و آماده کردن مددجویان برای فراگیری آموزش تحصیلی ساده در نظر گرفته شده است .
شامل۱۸مورد آموزشی
در این مقطع آموزش
آموزش های این قسمت به خاطر ضرورت آن برای کمک به والیدن کودکانی است که به نحوی در رشد آن ها اختلال وجود دارد همراه با یک فرم ارزیابی در نظر گرفته شده و طبق آن یک برنامه توان بخشی هدفدار و منظم در جهت درمان اختلال طراحی می شود که موجب رشد حسی و حرکتی مددجو خواهد شد .
مددجویان این دوره ضریب هوشی بین ۵۱ تا ۷۰ دارند و اعمال عالی ذهنشان از جمله قضاوت و استدالال دچار نارسایی می باشند , اما می توانند آموزه هایشان را بار دیگر بیان کنند .در این دوره علاوه بر آموزش های فارسی ؛ ریاضی و .. آموزش های فوق برنامه شامل خط و نقاشی و کاردستی و … نیز داده می شود .
مربی کارشناس ارشد کار درمانی روزهای دو شنبه هر هفته از ساعت۸:۳۰ تا۱۴:۳۰ تمرینات مخصوص به این رشته را بر روی مددجویانی که از نظر جسمی مشکل دارند انجام می دهد .
در ضمن کمک کار درمانگر در روزهای فرد تمرینات کار درمانی را با مددجویان تکرار می کنند که این باعث پیشرفت مددجو در این بخش می شود .
این بخش با مربی با مدرک کارشناس رشته گفتار درمانی در نیمه اول سال به صورت ۳ الی ۴ روز در هفته از ساعت ۹ الی ۱۲ و کارشناس گفتار درمانی در نیمه دوم سال ۳ روز در هفته از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ با این بخش مرکز همکاری دارند.همچنین کمک درمانگر در روزهای دیگر هفته تمرینات را با مددجویان تکرار می کنند . سی دی های مربوط به گفتار درمانی تایید شده سازمان بهریستی نیز در این بخش استفاده می شود .
با استفاده از روش های جدید آموزشی و تحت نظر مربی مسلط به این رشته برگزار می شود .آموزش های این بخش شامل چندین کتاب از جمله حرف های خوب برای بچه های خوب می باشد .
کلیه فعالیت های مختلف با سی دی آموزشی می باشد . و همچنین کار با نرم افزار Word برای گفتار درمانی و Paint برای ماندگاری رنگ ها بسیار موثر است .
مربی این بخش با آموزش نقاشی آزاد – نقاشی اعداد و اشکال – رنگ آمیزی با مداد شمعی و آبرنگ و مداد رنگی و …. بهترین آموزش ها را در این بخش ارائه می دهند .
ایروبیک با مروزهای شنبه برای دختران , آمادگی جسمانی با مربیگری آقای فتحی برای دختران و پسران , بوچیا و تنیس با می شود .
مربی این کلاس با همراه سی دی کار موسیقی درمانی انجام می دهند .
این مصاحبه در شماره دوم و شماره سوم هفته نامه دیباگران به چاپ رسیده است.
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید