وضعیت بازارنجف آباد : بی شک رونق اقتصادی در کسب و کار و بازار در هر منطقه ایی نقش تعیین کننده ایی در ایجاد رفاه اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایفا می کند. روزگاری نه چندان دور بازار نجف آباد پر رونق و کسبه آن از اعتبار قابل توجهی برخوردار بودند. اما متاسفانه در سال […]
وضعیت بازارنجف آباد : بی شک رونق اقتصادی در کسب و کار و بازار در هر منطقه ایی نقش تعیین کننده ایی در ایجاد رفاه اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایفا می کند.
روزگاری نه چندان دور بازار نجف آباد پر رونق و کسبه آن از اعتبار قابل توجهی برخوردار بودند. اما متاسفانه در سال های اخیر , پای صحبت هر کدام از صاحبان مشاغل در نجف آباد بنشینید رضایت چندانی از وضع موجود ندارند .
فارغ از اینکه بخشی از این رکود را می توان متوجه وضعیت کلی کشور در سال های تحریم دانست اما بازار نجف آباد در مقایسه با دیگر شهرستان ها وضعیت نا مطلوب تری را تجریه می کند .
در همین خصوص سراغ مهندس کاظمی ریئس اتاق اصناف رفتیم و با او در مورد وضعیت کسب و کار شهرستان گفتگو کردیم .
در ایران طبق یک آماری که رسما اعلام شده است. ۵ برابر میانگین کل دنیا در ایران و دو برابر میانگین ایران در نجف آباد واحد صنفی وجود دارد. و یک زمانی اقتصاد با همین آمار سنگین می چرخید. و کسب وکار رونق داشت. متاسفانه از یک دوره ایی که بحث بحران اقتصادی ، رکود و بیکاری کارگران کارخانه ها که باعث شد. تمام آنها به بازار هجوم بیاورند. و مهاجرانی که از نظر اقتصادی توانی ندارند. باعث شد آسیب های جبران ناپذیری به بازارها وارد شود. زیرا با ورود یک نفر به بازار به دنبال خود مشتری نمی آورد.
بلکه سهم دیگران را هم کم می کند. و من برخلاف میلم چشم به راه سونامی ورشکستگی هستم. البته شایان ذکر است که بی تدبیری وزرات صنعت و معدن،تجارت در منحل کردن ضوابط داخلی اتحادیه ها و پروانه کسب به همه دادن که شهرهای بزرگ و شهرهای اطراف شان فضای کافی برای کسب و کار وجود نداشت. در نتیجه همه به نجف آباد هجوم آوردند. و تمام آلایندگی ها و مشکلات شان برای نجف آباد است. و درآمدی هم اگر باشد به شهر خودشان برمی گردد.
هیچ قانونی برای مانع شدن وجود ندارد همچنین در محاکم، دوگانگی رای وجود دارد. مثلا برای جریمه های متخلفان که اعلام می شود. با یک تجدید نظر رای شکسته می شود. و کمترین جریمه را درنظر می گیرند.
شهرداری مکلف است طبق بند۲۰ ماده ۵۰ قانون شهرداری ها مشاغل آلاینده یا مزاحم شهری را به خارج از شهر منتقل کند. وزرات صنعت و تجارت به ما اعلام کرده است. که بعداز استعلام سوپیشینه ،عدم اعتیاد و تاییدیه اماکن پروانه بدهید. و این خود مشکلی می شود. برای شهرداری و محیط زیست که چطور آنها را منتقل کنند. و این یک ضعف قانونی است.
البته ما به عنوان راه کار یک شهرک تعاونی بین کاوه و دانشگاه آزاد برای انتقال مشاغل آلاینده پیش بینی کردیم. و با شهرداری توافقاتش را انجام دادیم. ولی متاسفانه آنها تمکن مالی برای خرید این زمین ها نداشتند. و زمین ملی هم در نجف آباد نمانده. ما حتی برای رفتن به بخش مهردشت باید به شهرستان تیران و کرون برویم .
ما مدیران خوبی داریم اما در یک جاهایی باید سنت شکنی شود درست است.که اولین صنعتی که در شهرستان نجف آباد شکل گرفت. ریخته گری و فلز کاری بوده. اما دوره ی این مشاغل دیگر تمام شده است.
حال باید مطالعه کرد که بجای این مشاغل چه باشد. نجف آباد دیگر آب ندارد و در نتیجه بادامی هم که شهرت جهانی داشت. و صادر می شد و به تبع آن دامداری و حتی فرش و قالی هم دیگر وجود ندارد اما جایگزین این ها چه آمده است ؟ چه مطالعه و بررسی انجام شده است؟ کدام دستگاه پیگیر بوده است؟ اکثر ادارات ما دچار روزمرگی شدند فشارهای مردمی و انتظارات شان زیاد است البته ما می توانیم صنعت خودرو سازی خوبی داشته باشیم، صنعت IT که یک صنعت پاک و سبزی است، در صنایع بسته بندی جای کار هست، در نجف آباد می توان یک دیتا سنتر راه اندازی کرد و همچنین شرکت های نرم افزاری ؛ در کل باید مطالعه شود و به صورت علمی اقدام کرد.
نماینده و فرمانداری در بودجه سالانه می توانند پیش بینی کنند
ما پیگیری کردیم و در این زمینه اشراف کامل داریم چرا باید برخی از شرکت ها با گردش ۲۰ میلیاردی یک ریال هم مالیات ندهند و بعضی از کسبه ارقام بالایی بابت مالیات بپردازند و بعد از اعتراض هم بگویند این نظر ماست؟ در استان اصفهان بسیاری از ادارات و کارگاه ها به خاطر مالیات تعطیل کرده اند
بله زیر نظر قانون صنفی هستند البته ما هم اعتقادی به این کار نداریم و متاسفانه کار اشتباهی است. ولی دستور العمل و بخشنامه اش صادر شده است و ما هم مجازیم که از آنها حمایت کنیم که این مجوز را وزرات صنعت ، معدن و تجارت می دهد. بازار از چند ناحیه تحت فشار است مثل مالیات و فروشگاه های بزرگ که اعلام کردند به تمام فروشگاه ها مجوز بدهید و فروش های هرمی هم وارد می شوند و باید مجوز دریافت کنند که البته باید ارزان تر کالای خود راعرضه کنند ولی محصول همان محصول است فقط ظاهرش را تغییر داده اند.
ما هیچ نظارتی نمی توانیم انجام بدهیم وقتی این بازار یابی به خانه ها و مجالس خانگی راه پیدا می کند کدام بازرسی حق ورود دارد فقط درصورتی که شکایتی شود می توان رسیدگی کرد البته تمام قیمت گذاری هایی که انجام می شود از بالا صورت می گیرد و قیمت گذاری به صورت محلی نیست.
در ابتدا اخطار می دهیم و اعلام می کنیم و اداره اماکن پلمپ می کند.
ما در نجف آباد قاچاقچی نداریم ولی کالای قاچاق داریم این که از کجا تهیه می شود، از تهران، اصفهان خریداری می شود چرا باید به تهران کانتینرهای قاچاق بیاید ازکجا می آید؟ چرا با آنها برخورد نمی شود؟ چرا این ها دیده نمی شوند؟ ولی کالای قاچاق در فروشگاه ها دیده می شود؟ مقام معظم رهبری هم فرمودند با دانه درشت ها برخورد کنید.کدام وارد کننده ای کارش قانونی است؟ و یک کاسب ازکجا بداند کالایی که خریده است قاچاق می باشد یا نه؟
از لحاظ آماری، فوق اشباع هستیم در حد انفجار و از نظر اقتصادی کسبه های ما فوق العاده ضعیف هستند و رکود و بحران و افزایش بی رویه واحدهای صنفی بازار نجف آباد را به سمت بازار محلی سوق می دهد.کمیسیون نظارت طبق تبصره ۲ بند ۵ ماده ۴۹ موظف است هرسال تعداد صنف های مورد نیاز شهر را بررسی کند اما بخش نامه اش را وزیر صادر نکرده و کمیسیون هم اجرا نکرده است و چون منافع مردم مطرح است مجبور می شوتد از کیفیت کم کنند یا بر قیمت بیفزایند و دودش در چشم مصرف کننده می رود.
آینده ی خوبی پیش بینی نمی شود و متاسفم که در این زمان مسئول هستم و مطمئن هستم آیندگان درباره ی ما قضاوت خوبی نخواهند کرد.
این مصاحبه در شماره سوم هفته نامه دیباگران به چاپ رسیده است .
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید