یکی از مزیتهای اینترنت کسب و کارهای اینترنتی است که این روزها بسیار رونق یافته است. در شمارههای قبل هفته نامه دیباگران بسیار در مورد معضلات شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و کارکردهای مثبت و منفی آن صحبت کردیم در این شماره قصد داریم به یکی از مزیتهای اینترنت و شبکههای اجتماعی یعنی کسب و […]
یکی از مزیتهای اینترنت کسب و کارهای اینترنتی است که این روزها بسیار رونق یافته است. در شمارههای قبل هفته نامه دیباگران بسیار در مورد معضلات شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و کارکردهای مثبت و منفی آن صحبت کردیم در این شماره قصد داریم به یکی از مزیتهای اینترنت و شبکههای اجتماعی یعنی کسب و کارهای اینترنتی بپردازیم. انواع شغل در بازار وجود دارندکه برخی صرفا از طریق آنلاین تجارت میکنند.
کسب وکار اینترنتی یا همان تجارت آنلاین به خرید و فروش محصولات و یا ارائه خدمات از طریق رسانههای مجازی گفته میشود. امروه ین نوع کسب و کار بسیار محبوب و رایج است. بسیاری از افراد کسب و کار خود را چنان رونق دادهاند که در فراسوی مرزها نیز خدمات و یا تولیدات خود را ارائه میدهند. برای ورود به تجارت آنلاین باید اصول آن را بدانید تا با شکست مواجه نشوید.
۱۵ سال پیش اگر کسی به شما میگفت میتوانید سرشیر تازه را از مراتع تالش بخرید و درب منزل تحویل بگیرید به نظر عجیب و غیرممکن میآمد. همچنین اگر کسی به شما میگفت کالایی را به صورت آنلاین خریداری کرده بدون اینکه آن را حضوری دیده باشد برای شما این سوال پیش می آمد که چطور توانسته است اعتماد کند؟ اما امروزه این موضوع واقعیت یافته و افراد به سایتهای خرید آنلاین اعتماد میکنند. بسیای از این بازارهای اینترنتی امروزه برای تامین کامل امنیت پول وکالا مهیا شده است.
در کسب وکارهای اینترنتی هر کسی خودش کارفرمای خودش است و با سرمایه کم میتوان وارد بازارهای ملی و جهانی شد. این مدل کسب و کار تعطیلی ندارد و در ۲۴ ساعت امکان خرید و فروش وجود دارد.
از دیگر مزایای کسب و کار اینترنتی به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
عدم ارتباط چشمی و حضوری با مشتری برای اقناع کردن مشتری از بارزترین مشکلات تجارت آنلاین است که این خود باعث از دست رفتن بسیاری از مشتریان میشود. در این بازار نیز رقابت شدیدی بین فروشندگان وجود دارد. فروشندگانی که بتوانند بازار هدف را به خوبی بشناسند و بتوانند با دیدن و خواندن مشتری را قانع به خرید کنند، موفقتر خواهند بود.
امروزه اکثر کسب وکارها حتی آنهایی که صرفا آنلاین نیستند از فضای مجازی برای تبلیغات و برند خود کمک میگیرند. حضور در بازارهای فیزیکی نیز به حضور در رسانههای مجازی ابسته شده است و به نحوی این دو مکمل یکدیگرند و برای رشد یک برند الزامی به نظر میرسد.
هر گونه کسب و کار اینترنتی نیازمند استراتژی مناسب و صبر و تلاش است. در ابتدا باید به دنبال جلب اعتماد و رضایت مشتری بود و درمرحله بعد به دنبال کسب درآمد. بیان جزئیات محصول و اطلاعرسانی دقیق و مناسب و خدمات پس از فروش میتواند یک مشتری را به خرید مجدد ترغیب کند. از طرفی فضای مجازی برای بازار فیزیکی نیز مفید بوده و برای پررونق کردن آن مفید است.
چنین بازراهایی بسیار قدرتمند و اثرگذار هستند که میتوان گفت در آینده بازارهای آنلاین کامل بازارهای سنتی را تصرف میکنند. اما از طرفی قطعی اینترنت میتواند شرایط اقتصادی و وضعیت درآمد قشر کثیری از جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.
احمد شریعتی
از سایت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر دیدن کنید
متن خبر را در هفته نامه دیباگران به صورت چاپ شده مشاهده کنید.