کیومرث پوراحمد در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۲۸ در شهرستان نجف آباد بدنیا آمد. وی کارگردان،تدوینگر، فیم نامه نویس و تهیه کننده می باشد. وی تحصیل کرده رشته کارگردانی سینما می باشد. پوراحمد کارش را با همکاری ماهنامه فیلم با نقد نویسی آغاز کرد. و در سال ۱۳۵۳ به عنوان دستار در مجموعه تلویزیونی آتش […]
کیومرث پوراحمد در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۲۸ در شهرستان نجف آباد بدنیا آمد. وی کارگردان،تدوینگر، فیم نامه نویس و تهیه کننده می باشد. وی تحصیل کرده رشته کارگردانی سینما می باشد.
پوراحمد کارش را با همکاری ماهنامه فیلم با نقد نویسی آغاز کرد. و در سال ۱۳۵۳ به عنوان دستار در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود توانست وارد سینما شود.
مادرش پروین دخت یزدانیان با بازی در فیلم های وی وارد بازیگری شد و آثار برجسته ایی را بازی کرد. پوراحمد در کتابی با نام کودکی نیمه تمام زندگی نامه خود را به چاپ رسانیده است.وی دختری به نام مریم دارد که در فیلم یلدا بازی کرده است.
فیلم مستندی با نام به خاطر کیومرث به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی درباره زندگی کیومرث پوراحمد ساخته شده.
فیلم اتوبوس شب از ساخته های برجسته ایشان در سال ۱۳۸۵ بود که بسیار مورد استقبال منتقدان و عموم قرار گرفت. در شب تقدیر از پوراحمد، خود را از شاگردان مسعود کیمیایی نام برد و گفت: ” این افتخاری است برای یک شاگرد که در مراسم تقدیر از او در کنار استادش قرار گیرد”
کیومرث پوراحمد دید خوبی از جامعه داشت، روایت را کاملا میشناخت و با زبانی ساده در کارهایش روایتی جذاب برای بیننده خلق میکرد. همین ویژگیها باعث شد ماندگار شود. آثار وی در عین اینکه روایتی را در زمانه خود بیان میکند، تاریخ انقضا ندارد، برای کودکان و نوجوانان در نسلهای مختلف خاطرهسازی کردهاست که عموما از رمانها برگرفتهشدهاند. آثاری مانند شرم، قصههای مجید، نان و شعر و اتوبوش شب که هنوز هم از زیباترین آثار کودک ونوجوان به شمار میروند.
نکتهایی که در کارهای وی اهمیت دارد این است که دغدغههای همه اقشار را نشانه میگیرد و همزادپنداری بخش عظیمی از مخاطبان را برمیانگیزد. در فیلم لنگرگاه خشونت خانگی را به تصویر میکشد و موضوع مهم امنیت در چهاردیواری خانه را نمایشمیدهد. در سریال قصههای مجید به زبان بچهها سخنمیگوید و دردسرهایش را بیانمیکند. خشونت جاری در مدرسه و فضای تاریک را که بچهها را میترساند به تصویر میکشد. دغدغههای وی از دل جامعه آمدهبود و همین دلیل اصلی موفقیت کارهایش بود.
این مطلب در هفته نامه دیباگران شماره هشتاد و چهارم به چاپ رسیده است.